کاربرد چسب در صنایع

امروزه کاربرد  چسب در صنایع و مشاغل مختلف بسیار زیاد شده  است و هر کدام از این مشاغل بر حسب کارکردی که دارند از چسبی که با کار آن ها هم خوانی داشته باشد استفاده می کنند . مثلا برای بسته بندی کردن بسیاری از کارتن ها که مختص محصولات غذایی هستند با توجه به این که در صنایع غذایی استفاده از منگنه و چسب مایع با ممنوعیت مواجه است از چسب استفاده می شود درمواردی که رطوبت زیاد است برای بسته بندی کردن از کارتن های پلاستیکی استفاده می شود که در نهایت این کارتن های پلاستیکی هم نیاز به چسب برای بسته بندی دارند .

کارکرد ها و مزیت های استفاده از چسب بسیار بالا است و چسب ها دارای انواع مختلفی هستند که در تیپ ها و مدل های متاوتی میتوان آن ها را  مورد استفاده قرار داد  مانند ، چسب لیبل ، چسب بی اثر ، چسب زنده ، چسب نواری و …. که هر کدام از این چسب ها دارای کارکرد و مزیت های منحصر به فرد هستند .

چسب لبیل

به برچسب هایی که اصولا بر روی کالا می چسبد و اطلاعات کالا بر روی آن وجود دارد چسب لیبل گفته می شود که از مشخصه های بارز این چسب ها این است که به سادگی از کالا جدا نمی شود . امنیت این گونه چسب ها بسیار بالا است و با هیچ گونه حلالی جدا نمیشود و همه ی  این ها باعث برتری این چسب شده است .

از دیگر چسب هایی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار کاربردی هستند می توان به چسب نواری اشاره کرد که به دلیل استقبال زیادی که از این چسب ها شده است به مرور زمان از نظر کیفی بهتر شده  و پیشرفت کرده است .

با توجه به این که کیفیت نسبی است با این وجود می توان مهم ترین ویژگی هایی که برای چسب نواری وجود دارد را  به شرح زیرخلاصه کرد  :

چسبندگی چسب از مهم ترین فاکتورهای آن به شمار می آید که می توان آن را با نیرو سنج اندازگیری کرد هر چه چسب از چسبندگی بیشتری برخوردار باشد آن چسب مرغوب تر خواهد بود .از دیگر ویژگی هایی که چسب نوارری باید داشته باشد ضخامت یکسان است چنان چه چسب از ضخامت یکسانی برخوردار نباشد و ضخامت چسب در بعضی جاها زیاد و در بعضی جاها کم باشد باعث می شود که چسب پاره شود .

چسب ها هم دارای تاریخ انقضا هستند و بعد از مدت زمانی که از تاریخ انقضای آن ها بگذرد چسبندگی خود را از دست می دهند ، یکی ا زراه تشخیص اینکه چسب تاریخ گذشته هست یا نه توجه به رنگ چسب است چنان چه رنگ چسب کدر شود نشان دهنده ی آن است که تاریخ مصرف چسب گذشته است .

انتخاب نوار چسب مناسب با توجه به کاربری بسته بندی و محصول مشخص می شود .

چسب لبیل

dispenser-banda-adeziva-transparenta-acrilica

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *